Warto inwestować we własny sklep internetowy. Potwierdziły to liczne targi e-handlu oraz konferencję e-commerce. Przede wszystkim zakładając biznes w sieci, zyskujesz niezależność i możliwość pozyskiwania klientów z całego świata. Tylko jak zacząć? Podpowiadamy.
Wybierz oprogramowanie
Oprogramowanie sklepu internetowego to jedna z lepszych inwestycji w swój sklep internetowy. Nie musisz posiadać fortuny, aby tworzyć sklepy internetowe oparte na solidnej platformie e-commerce. Jakie masz możliwości?
Jeśli zdecydujesz się na rozwiązanie open source, będziesz musiał zainwestować we własny serwer. Nie ominą cię również koszty rozwoju sklepu i aktualizacji. Najlepiej, abyś znalazł grupę doświadczonych informatyków, którzy wykonają dla Ciebie liczne wdrożenia funkcjonalności sklepu (za które także będziesz musiał zapłacić). Jak więc widzisz, nie jest to opcja całkowicie darmowa.
Kolejną możliwością jest platforma SaaS. Tu płacisz miesięczny abonament, aby móc korzystać ze sklepu.
Platforma e-commerce na licencji to jednorazowy wydatek. Dostajesz na własność system wraz z gwarancją. Po prostu raz płacisz i masz sklep. Nie dostaniesz tu jednak darmowych aktualizacji, a za każda dodatkową funkcjonalność będziesz musiał zapłacić.
Wreszcie mamy sklep dedykowany. Zespół informatyków i grafików buduje go dla Ciebie od podstaw, jednak zastanów się, czy naprawdę potrzebujesz takiego rozwiązania? Sklepy dedykowane polecane są dla dużych graczy, którzy mają tysiące produktów i tyleż samo kategorii. Jeśli dopiero tworzysz sklepy internetowe, wystarczy Ci platforma SaaS lub ta oparta na licencji. A gdy dysponujesz odpowiednim zapleczem technicznym, możesz pokusić się o pozornie darmowe open source.
Twórz sklepy internetowe przyjazne klientom
Klient, który nie odnajdzie na stronie sklepu internetowego tego, czego szuka, na pewno odejdzie niezadowolony. I to nie dlatego, że nie będzie tam pożądanego towaru, tylko po prostu zwiedzie go zła nawigacja. Dlatego zacznij tworzyć sklepy internetowe przyjazne użytkownikom (UX sklepu internetowego). Poruszanie się po Twojej witrynie powinno być przyjemnością. Ułatw swoim klientom wyszukiwanie, dostęp do koszyka i przeglądanie zamówienia.
Twój sklep internetowy powinien być prosty w obsłudze i intuicyjny.
Czy wiesz, że odpowiednio zaprojektowana strona www może wpłynąć na mniejszy odsetek porzuconych koszyków? Witryna musi być nie tylko intuicyjna, ale także atrakcyjna wizualnie. Obecnie na topie jest tworzenie sklepów internetowych o minimalistycznej szacie graficznej - duże ikony na białym, kremowym lub szarym tle. Ty oczywiście możesz chcieć inaczej, jednak staraj się nie pozostawać poza trendami.
Zdjęcia i opisy - konieczność w sklepie internetowym
Grafika w Twoim sklepie internetowym musi zachęcać do zakupu. Zadbaj o to, aby nie prezentować produktów w sposób niedbały. Postaw na zdjęcia o wysokiej jakości, najlepiej wykonane przez zawodowych fotografów. Jeśli tworzysz sklepy internetowe z odzieżą, obuwiem lub biżuterią, musisz postarać się, aby towary zaprezentować także na modelu.
Profesjonalne fotografie to nie wszystko. One nie wykonają całej pracy. Konieczne są także dobre jakościowo opisy produktów. Content marketing pomoże Ci w działaniach SEO, a także zbuduje odpowiednią otoczkę wokół Twojej marki. Wreszcie zaczniesz się promować dzięki treściom. Najlepiej zatrudnij doświadczonego copywritera, który włoży nie tylko serce w tworzenie opisów i artykułów dla Ciebie, ale także przemówi językiem korzyści.
Wartościowe treści przedstawią produkty w sposób zachęcający do zakupu i unikalny.
Newsletter, blog, social media i co jeszcze?
Newslettery dają ogromne możliwości promocji produktów. Poproś klientów w Twoim sklepie internetowym, aby zapisali się do newslettera. Mail może zawierać informacje o nowościach w sklepie, nowych wpisach na bloga lub zapowiedziach. Najlepiej, aby wiadomości, które będziesz wysyłała użytkownikom, były spersonalizowane. W ten sposób dotrzesz z ofertą do osób, które potrzebują konkretnych produktów lub są po prostu nimi zainteresowane.
Blog to kolejna forma promocji. Jeśli umieścisz w nim porady odnośnie do artykułów w Twoim sklepie, klienci będą wiedzieli, co jest dla nich najlepsze. Informacje o firmie i jej filozofii także są mile widziane na blogu. Po prostu stwarzają dialog między Tobą a użytkownikami, pokazują, że nie wziąłeś się znikąd.
Kolejna kwestia to media społecznościowe, a właściwie obecność w nich. Tworząc sklepy internetowe, nie możesz zapomnieć o profilu na Facebooku, LinkedIn i Instagramie. Dzięki tym mediom staniesz się bliższy swoim klientom, a jeśli dobrze poprowadzisz swój kanał, codziennie może Ci przybywać kilkadziesiąt fanów.
Ostatnia sprawa to RWD, czyli Responsive Web Design. Co to oznacza? Twój sklep musi dobrze się wyświetlać na urządzeniach mobilnych - smartfonie i tablecie. Wielu klientów najpierw ogląda oferty e-sklepów w smartfonie, aby potem przejść proces płatności już na komputerze. Obecnie jednak nawet i aplikacje mobilne umożliwiają dokonywanie zakupów za pośrednictwem smartfona.